ויסות חושי

שלום אני אייל גלזנר מייסד שיטת ה"תיגוף".

מאובחן כהיפראקטיבי, סובל מהפרעת קשב וריכוז חמורה ואם זה לא מספיק, גם מהפרעות למידה.

כמו כולם, למדתי שתרופות לא פותרות, רק מקלות ותופעות הלוואי שלהן מזיקות לטווח ארוך. כל-כך חששתי מנזקי התרופות, שיצאתי למצוא תרופה לבעיה של  חיי.

כיום, אחרי שסיימתי לימודי נגינה ברימון, יצירת מוזיקה ב-BPM, ותואר שני בחינוך מוזיקלי, ואחרי שפיתחתי את שיטת תיגוף, העברתי מאות הרצאות וסדנאות (למורים, מטפלים ומנהלים), והכשרתי אלפי מנחי קבוצות, אני יכול לומר בביטחון: ניצחתי את הפרעת הלמידה!

בהיפר אקטיביות, קשה יותר לשלוט… והיא הוכנעה על ידי תנועה: ריקוד ויצירה

(רקדן במיומנה, כוריאוגרף, שחקן ויוצר הצגות ומופעים)  ובהפרעת הקשב והריכוז, טיפלתי באמצעות הרמוניות ומוזיקה.

אבל רק כשגיליתי את ההפרעה הרביעית, זאת שמשותפת לכל האחרות – "קלט חושי מוגבר" (היפר סנסורי) – רק אז הבנתי:

הבסיס לשליטה, בלי תרופות, בכל ההפרעות שנובעות מ"קלט חושי מוגבר", נמצא בקצב:

כל מה שקיים, פועם בקצב משלו, קצב הוא עצמה הוא בסיסית וראשונית. אנו הופכים מעוברים לתינוקות לקצב פעימת ליבה של אימנו, אנו חיים בקצב פעימת ליבנו, קצב מחבר ומסנכרן, מלהיב ומרגיע, מתפרץ ומרסן, מלווה ומוביל. קצב מחבר, אוסף, מכוון ממקד ומלכד. קצב מניע ומכתיב, מרגיע ומעיף ומתוך הקצב הזה נולד התיגוף.

 

ילדים רבים מתמודדים עם קושי בוויסות החושי, חלקם יתמודדו עם גירוי מוגבר מהסביבה וחלקם עם תת-גירוי מהסביבה.

כך או כך ההתמודדות עם הוויסות החושי יכולה לקבל תפנית חווייתית לילדים בעזרת תיגוף, שתאפשר להם לקבל כלים מגוונים שיעזרו להם בהתנהלות הסביבתית היומיומית, וגם תאפשר להם ללמוד סוג חדש של צורת תקשורת.

החזרתיות על התנועות בתיגוף, השימוש בידיים וברגליים כדי לטפוח על הגוף או לרקוע על הרצפה מאפשר חיבור סביבתי אחר מפעולות שגרתיות ושם דגש על החוויה של כל ילד וילדה במעגל,
ומאפשרת להתמודדות עם הוויסות החושי להיעשות באופן מבוקר ומיטיב.

שומר על הקוגניציה

עוזר לשמור על מוח גמיש

מיומנות נגינה על הגוף

ועל כלי הקשה נוספים

תנועה עדינה עם הגוף במרחב

תנועה נעימה ומרפאת

יצירת איזון גופני

מייצר קשרים חדשים במוח

לתופף ולהתחיל לעוף

חווית ביחד מעצימה

תחושות עוצמתיות של ביחד

סנכרון מלא בין המשתתפים

איך תיגוף יכול לסייע בוויסות החושי?

בתיגוף אנחנו עובדים על חוש הקצב,על הקשר של הגוף ומערכת העצבים עם הסביבה ועל היכולת לקלוט מסרים מהסביבה והלעביר מסרים בצורה של משפטי תנועה המורכבים מרצף תנועות, טפיחות על הגוף, תיפופים על איברים שונים בעזרת הידיים ועוד.

הפעולות הפשוטות האלו מאפשרות לילדים להתאמן על הקשר של הגוף שלהם עם עצמם, מכיוון שהעבודה נעשית על מערכות החושים שמעבר לחמשת החושים המוכרים: מערכת המגע, מערכת התחושה העמוקה ומערכת התנועה.

 כאשר ילד או ילדה חווים קושי בוויסות החושי, העיבוד התקין של המידע התחושתי מופרע ויוצר קושי בהתהלות הסביבתית, באינטרקציות חברתיות, בשליטה מוטורית, מיומנויות תפקודיות ועוד.

התיגוף יכול לסייע להעצים ולחדד את המיומנויות האלה דרך התנועה והתיפוף, שיעזרו לילדיכם לייצר קשב בריא לגוף שלהם, כמו גם קשב בריא לסביבה בה הם נמצאים ופועלים.

ויסות חושי מאוזן דרך תיפוף על הגוף

תיפוף הגוף מורכב מרצף פעולות משתנה, אותן המדריכים מתאימים לרמה של הקבוצה. החיבור של ילדים מגיל צעיר לעבודת התיגוף הוא יקר מפז, המקצב העולה מן התרגילים, העבודה הקבוצתית ותחושת ההצלחה המשותפת מסמנות נקודות ניצחון והגשמה עצמית בדרכם של הילדים בעולם, בעיקר בקרב אלו המתמודדים עם אתגרים יומיומיים, כמו הפרעת קשב וריכוז או הפרעה בוויסות החושי.

תרגול התיגוף מאפשר לילדים המתמודדים עם הפרעה בוויסות החושי לנהל אינטראקציה מתואמת עם הסביבה, באופן שיאפשר להם להישמע ולהיות נוכחים בסיטואציות חברתיות רבות בלי להרגיש צורך לברוח מהן או להרגיש לא שייכים.

 ילדים רבים המתמודדים עם הפרעה בוויסות החושי יתמודדו גם עם קשיים בשיווי המשקל, דבר שיכול להיפתר דרך תרגול התיגוף.

התנועה הפיזית במרחב והחזרתיות על התנועות המתורגלות בזמן הדרכת התיגוף מועילות לתרגול בסיסי של מציאת שיווי המשקל דרך הגוף ובעזרת השימוש בו.

איך ניתן להתמודד עם ויסות חושי בחיי היומיום?

ישנן מגוון שיטות להתמודדות עם הפרעה בוויסות החושי של ילדים, ואין דרך אחת נכונה המתאימה לכולם, אולם בתרגול התיגוף הילדים נחשפים לעולם שלם של מחקר תנועתי של הגוף בעזרת הגוף עצמו.

תרגול עקבי של תיפוף על הגוף מאפשר עיבוד נעים ומיטיב של הסביבה החיצונית ומעבר להקניית יכולות כמו תנועה בטוחה במרחב והכרת הגוף, מגבלותיו והאפשרויות הטמונות בו, התיגוף גם מנחיל לילדים את הביטחון העצמי הדרוש להתמודדות חיובית עם הסביבה.

תרגול התיגוף מאפשר לילדים עם הפרעות בוויסות החושי לתרגל תרגול הדרגתי של השיטה, שאינו מאיים עליהם ומלמד אותם הקשבה לגוף, תרגול מגע פיזי חיובי ואיזון התגובתיות שלהם למרחב ולסביבה בהתאם לנורמות החברתיות המקובלות.

את כל הערכים המיטיבים האלו יוכלו לקבל ילדיכם יחד עם תרגול תיגוף מהנה, המקנה חוויה קבוצתית מעמיקה ומעשירה.

חווית התיגוף איננה מועברת בקונוטציה טיפולית, אלא כחוויה משחקית המאפשרת לילדים להיות מי שהם ולהביא את כל מה שעולה מהם, בין אם אלו קשיים או חוויות מיטיבות.

 

בוגרות שלנו מספרות